← Altres notícies

El model del Servei d’Urgències territorials d’Osona es posa d’exemple de bones pràctiques a Catalunya

La porta única de les urgències territorials d'Osona gràcies a la coordinació de l'atenció primària i l'hospital és el primer dels exemples que es destaca a la presentació de la central de resultats de l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS)

El Servei d'Urgències Territorials d'Osona ha estat identificat per l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) com un dels centres que exemplifiquen bones pràctiques en l'àmbit de les urgències hospitalàries. Aquest reconeixement s'emmarca en les noves eines de la Central de Resultats, dissenyades per impulsar la millora contínua del sistema de salut a través de l'anàlisi rigorosa de dades i la detecció de models que funcionen.

El model territorial que aplica el Consorci Hospitalari de Vic (CHV) constitueix una de les claus de l'èxit. Es tracta d'un model integrat de gestió que unifica l'atenció d'urgències hospitalàries i d'atenció primària sota una mateixa direcció i amb una "porta única" d'entrada per a tota la comarca d'Osona i també Lluçanès.

Això significa que, des de l'1 de març de 2024, les urgències -greus o lleus segons horaris- s'atenen de forma coordinada, amb criteris de triatge, priorització i derivació, i que tots els recursos del territori es posen al servei de la ciutadania per garantir una resposta conjunta i eficient.

L'organització del servei preveu espais diferenciats segons la complexitat i la gravetat del pacient: urgències agudes, urgències lleus, àrees d'observació, pediatria, salut mental... Aquestes zones compten amb instal·lacions modernes i tecnologia adequada, pensades per atendre des de casos crítics fins a urgències de baixa complexitat, i amb una estructura que facilita la resolució ràpida i la continuïtat assistencial.

Segons l'informe de l'AQuAS, el Servei d'Urgències Territorials ha assolit una reducció sostinguda tant de les reconsultes en les 72 hores posteriors a l'alta com del nombre de pacients que superen les 24 hores d'estada mentre esperen un ingrés. Aquests indicadors reflecteixen la solidesa dels circuits assistencials i la coordinació efectiva entre el servei d'urgències i els diferents dispositius d'hospitalització.

Les eines desenvolupades per l'AQuAS es basen en dades estandarditzades i comparatives que permeten analitzar múltiples dimensions de la qualitat assistencial a escala territorial. Aquest enfocament facilita detectar què funciona, entendre per què funciona i generar coneixement útil que pot ser transferit a altres centres del sistema de salut.

Des de la direcció única del servei que coordina professionals del Consorci Hospitalari de Vic i professionals d'Atenció Primària de totes les entitats proveïdores del territori de l'ICS Catalunya Central es destaca que aquests resultats són fruit del treball conjunt dels professionals i de l'aposta per processos més ordenats, segurs i eficients i reafirma el seu compromís de continuar contribuint a la millora del sistema de salut amb criteri i rigor. Aquest reconeixement situa el model d'Osona com un referent per a altres territoris, i consolida la importància del treball conjunt entre l'atenció primària, l'àmbit hospitalari i la gestió territorial per avançar cap a un sistema sanitari més integrat i eficient.