Retorn progressiu a “la normalitat" i passos decidits cap a un nou model integral d'atenció sanitària i social a Osona

Us presentem la Memòria d'activitat i balanç social 2021 de la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic (FHSC). El 2021 ha estat un any difícil, però també esperançador. Vam començar l'any de la millor manera, amb la posada en marxa de la vacunació per COVID-19 tant a El Nadal com a l'Hospital, de manera ràpida i eficaç, el que va suposar un alleujament per a tothom. Malauradament, hem patit noves onades de la pandèmia al començament i final de l'any que ens han exigit el millor de cadascú. El compromís dels professionals ha estat, una vegada més, la clau per a poder superar aquests moments difícils i complicats. Per això, les primeres paraules són de reconeixement a totes les persones que formen la Fundació i que han continuat donant-ho tot en aquest entorn. Quan treballem de manera coordinada i amb visió col·lectiva som capaços de superar tots els reptes.

L'any ha estat difícil també per la manca de professionals, especialment en l'àmbit d'Infermeria. És un problema endèmic de tot el sector sanitari i social i que ens pot condicionar els propers anys. És important treballar per fidelitzar aquest col·lectiu i hem fet accions per atreure'l i retenir-lo. I hi continuarem els propers anys.

Aquest any el recordarem també pels passos fets per avançar en la integració i la coordinació assistencial amb el Consorci Hospitalari de Vic, en aprovar ambdues institucions reprendre el projecte per enfortir l'aliança estratègica que mantenen i obrir la porta a nous escenaris de treball conjunt que faci possible una estratègia i una planificació conjuntes, amb l'objectiu de millorar l'atenció sanitària i social a la població, potenciar el desenvolupament dels equips professionals i, alhora, generar sinergies per garantir la sostenibilitat dels seus dispositius i centres.

Les dades assistencials del 2021 encara no són comparables a les d'exercicis anteriors, però s'hi veu un retorn progressiu a "la normalitat" tant als dispositius d'atenció sanitària com en els d'atenció a la dependència.

L'àrea d'atenció a la dependència de la Fundació s'ha reestructurat amb la creació de la Direcció de Serveis d'Atenció a la Dependència, una figura clau que ha de facilitar les sinergies i el desenvolupament d'un model d'atenció compartit per tots els equipaments de la plataforma El Nadal, Serveis per a la Gent Gran. Els professionals d'aquests equipaments han disposat d'unes millors condicions salarials gràcies a l'esforç de l'entitat per acollir-se al conveni Gercat, el primer conveni col·lectiu d'àmbit autonòmic català d'atenció a la gent gran.

L'arribada de les vacunes a principis d'any als diferents equipaments d'aquesta plataforma va suposar una alenada d'aire fresc després d'un 2020 molt convuls. Durant l'any s'han viscut també moments en què ha calgut sectoritzar els espais per atendre els residents amb covid però en un context radicalment diferent al de l'any anterior i amb uns bons resultats gràcies a la professionalitat de tots els equips. Com era de preveure, la recuperació de l'activitat en els centres de dia és més lenta que a les residències.

A l'Hospital hem atès els pacients, amb covid i sense covid, assolint uns bons nivells d'eficiència en els serveis d'internament i amb una notable recuperació de l'activitat ambulatòria. L'activitat COVID ha continuat impactant força en el funcionament de l'hospital, doncs ha suposat el 20% de les altes i el 30% de l'activitat d'internament si considerem també el període post infecciós.

L'àmbit docent s'ha reforçat amb la Unitat Docent Multiprofessional de Geriatria, en què participa la Fundació, que el 2021 ha convocat per primer cop places de residents d'Infermeria geriàtrica. Aquesta convocatòria també ha consolidat l'ampliació de places de MIR de geriatria amb la incorporació de 3 nous residents. La resta d'activitat docent i de recerca presenta uns molt bons resultats gràcies una vegada més al compromís del col·lectiu professional.

Les mesures extraordinàries de finançament que han mantingut els departaments de Salut i Drets Socials, han fet possible assolir uns bons resultats econòmics de les activitats assistencials malgrat tractar-se d'un exercici de gran complexitat pel context socioeconòmic prou conegut d'elevada inflació i increment de preus.

Volem agrair de nou als membres del patronat i als professionals la seva resiliència, dedicació i compromís, a més de fer un sentit record a Jacint Codina, qui va ser president d'aquesta Fundació i va tenir molt en compte a les persones més vulnerables i necessitades. A ell li dediquem aquesta memòria.