El balanç de l'any

Des del seu naixement, la FADO ha anat creixent any rere any. El 2017, va tancar amb 1.510 serveis en 1.250 usuaris totals atesos, un 6,7% més que el 2016. Aquest increment és degut a l'alta demanda que suscita el Servei d'Ajuda Domiciliària, que el 2017 va realitzar 1.287 serveis, un 12% més que l'any anterior, en 1.033 persones.

En els serveis d'atenció diürna el 2017 es van atendre menys persones que el 2016, fet que s'explica per la disminució d'usuaris del centres de dia de Vic al preveure'n   el tancament del centre "Els Caputxins".  La xarxa d'espais Activa't manté l'activitat, sobretot a nivell de la línia d'envelliment actiu.

Conseqüentment, la plantilla de FADO també ha crescut progressivament, i s'ha més que duplicat des del 2012, en que hi havia una cinquantena de treballadors mentre que a finals de 2017 n'hi havia 118, quasi un 70% amb una contractació indefinida.

Aquest exercici ha tingut lloc la segona edició de l'enquesta Opina de motivació, compromís professional i avaluació de riscos psicosocials. En aquesta edició ha participat un 49% del total de la plantilla, el que  dóna una visió realista i contrastada de la situació actual i constitueix una bona base perquè estiguin ben fonamentades les accions a implementar. Pel que fa referència a la situació de les persones destaca un compromís global de 7,96/10 i una vinculació o desig de permanència de 8,10/10.

Hem seguit avançant en l'aplicació del model d'atenció integral centrada en la persona en els serveis d'atenció diürna i, en l'àmbit d'atenció domiciliària, s'ha fet un treball metodològic i de formació per  poder-lo implementar de forma progressiva a partir del 2018.

Amb la posta en marxa de la nova pàgina web i d'una intranet corporativa,  hem fet un gran salt endavant  per a potenciar el posicionament de la FADO com a institució de referència al territori  i en la comunicació interna amb la difusió  de les activitats que es duen a terme i la potenciació dels instruments de  gestió documental i de participació en els grups de treball.

El 2017 no ha estat un any fàcil per a l'economia de FADO. L'increment de complexitat per garantir l'inici dels serveis a qualsevol municipi de la comarca en el termini establert, sumat a l'esforç per aplicar de forma gradual les condicions del IV Conveni Col·lectiu d'Empreses d'Atenció Domiciliària a Catalunya, han comportat un important increment de costos, amb uns ingressos econòmics de l'activitat principal limitats pel preu d'adjudicació de l'últim concurs públic de SAD de la comarca.

Entendre les experiències i les emocions dels que estan involucrats en rebre els nostres serveis és clau per a la planificació d'estratègies de millora, per saber què valoren de nosaltres i en què hauríem de canviar. Des del Consell Comarcal d'Osona s'han donat a conèixer els resultats d'avaluació de la satisfacció dels usuaris respecte el SAD, amb uns nivells molt alts d'acceptació global i detectant-se alguna àrea de millora.

Per acabar, vull agrair de nou a l'equip humà l'esforç i el compromís que hi ha al darrere de cada xifra, de cada nova iniciativa que us presentem en aquesta Memòria.