Seguretat dels Pacients

La Seguretat dels Pacients (SP) consisteix en reduir el risc de dany innecessari associat a l'atenció sanitària fins a un mínim acceptable. La vigilància d’aquests aspectes s'estableix dins la sistemàtica de treball de la Unitat de Qualitat del CHV i es fonamenta en cinc principis:

  • Lideratge dins l'organització: objectius estratègics sobre seguretat dels pacients, responsabilitat de la Gerència i dotació de recursos.
  • Considerar els límits humans en el disseny dels processos: disseny de tasques tenint en compte la seguretat (evitar refiar-se de la memòria i de la vigilància), simplificar processos i protocolaritzar.
  • Promoure el treball en equip efectiu: formar als equips i fer partícips els pacients en el procés d'atenció.
  • Anticipació: actitud proactiva d'anàlisi, procediments d'actuació per quan es produeixi un error i impuls de la història clínica informatitzada.
  • Ambient d'aprenentatge: fer simulacions, promoure la declaració d'errors, garantir una actitud no punitiva, fluïdesa en la comunicació i formació per aprendre a partir dels errors.

Les actuacions s'enfoquen amb una doble visió macro (organització) i micro (àmbits concrets) per potenciar el seu efecte. Enguany, les mesures relacionades amb la Covid pràcticament han monopolitzat les actuacions en matèria de seguretat pacients, alhora que no han permés realitzar un seguiment continuat d’altres aspectes de pràctica assistencial. De manera general, ens orientem a intervencions de màxima evidència científica com:

  • Higiene de mans
  • Identificació inequívoca
  • Errors de medicació
  • Hemoderivats
  • Bacterièmia per catèter
  • Checklist quirúrgic
  • Pacient politraumàtic
  • Suïcidi
  • Contencions