L'any en què vàrem ser més excepcionals

Parlar del 2020 al Consorci Hospitalari de Vic és fer-ho de la pandèmia, però no només. És explicar com hem crescut davant l'adversitat, com ens hem adaptat i evolucionat a nivell individual i col·lectiu. És viatjar per una muntanya russa en què hem passat d'una activitat "normal", a dedicar-nos quasi en exclusiva a fer front a la Covid per, tot seguit, reactivar -i mantenir- un sistema sanitari pràcticament doblat: capaç d'atendre els estralls de la pandèmia i alhora totes les altres necessitats de salut. La recompensa: saber que hem donat el màxim per cuidar totes les persones que ho necessitaven i per fer créixer el valor que la nostra institució aporta a la societat.

En aquesta Memòria podeu veure el que ha representat aquest any excepcional i com ha transformat la nostra activitat a nivell assistencial, de coneixement i de responsabilitat social. A continuació en teniu un resum.

La màxima incidència de la Covid

Osona ha estat un dels territoris amb més contagis per coronavirus. En la primera onada, hem arribat a tenir el 90% de l'Hospital Universitari de Vic dedicat a atendre malalts de Covid, a triplicar la capacitat de l'UCI, a traslladar serveis a altres centres, ajornar l'activitat no urgent i obrir hospitals de campanya. Hem aconseguit equips i materials gràcies a l'enginy, l'esforç i també la solidaritat. S'han reorganitzat rols, horaris i equips. Serveis com Salut Mental o Rehabilitació van haver de reinventar la seva activitat. Hem col·laborat estretament amb la FHSC perquè l’hospital d’aguts i els sociosanitaris de la comarca treballèssim interconnectats com un sol hospital. I a l'hospital i la residència de Manlleu ens vàrem bolcar en protegir i cuidar les persones grans.

Gràcies a aquest esforç, al llarg de l'any hem atès 1.312 pacients hospitalitzats a causa de la Covid, 135 dels quals en estat crític o semicrític. N'hem pogut donar d'alta més d'un miler, mentre que 188 han mort a causa de la malaltia. Entremig, fins a 367 professionals s'han contagiat. Ha sigut un repte enorme, però mai hem renunciat a atendre els pacients amb la màxima qualitat i els millors resultats possibles.

Assolim un 98% de l'activitat programada

Abans que la pandèmia trastoqués qualsevol previsió, el contracte amb el CatSalut preveia realitzar 6.055 cirurgies majors programades. A 31 de desembre, n'havíem fet 5.944 (un 98%), totes les intervencions garantides complien amb els terminis de referència i la llista d'espera s'havia reduït en 1.521 pacients. Entremig, una pandèmia i dos períodes en què es va haver d'aturar tota l'activitat programada. Però, també, un pla de xoc intensiu que, a principis d'estiu i en el tram final de l'any, va multiplicar l'activitat a les sales d'operacions.

Visites telemàtiques i menys esperes

Amb visites telefòniques i les proves no urgents aturades al març, l'activitat es va reprendre a mitjans de maig amb un sistema mixt presencial i telemàtic. L'activitat de Consultes es va reduir, però encara ho van fer més les sol·licituds, i els nous equips de radiodiagnòstic i la programació en cap de setmana van permetre recuperar activitat ajornada. Així, hem tancat amb una reducció de llistes d'espera del 40% per visitar-se i del 22% per fer-se una prova.

Economia

Una de les nostres prioritats és la sostenibilitat econòmica. La irrupció de la pandèmia va comportar canvis radicals en la planificació. Superada la primera onada, els programes del CatSalut de recuperació d'activitat i de compensació del sobrecost, van permetre estabilitzar-nos a nivell financer. En conjunt, els ingressos han crescut un 13,7% respecte l'any anterior, alhora que les despeses salarials ho han fet un 13,5% pels increments de plantilla i un 8,9% els aprovisionaments. La pandèmia també ha portat la implantació de pràctiques d'economia circular com l'ús de bates reutilitzables, gràcies a les quals hem reduït l'impacte ambiental i alhora hem estalviat més de 400.000 euros.

Inversions amb retorn

Gràcies també al finançament addicional del CatSalut, hem invertit 5,8 milions d'euros en millores tecnològiques i equipaments que ens permeten guanyar qualitat i eficiència. És gairebé un 60% més que anys anteriors. Entre les més destacades hi ha tres noves sales de radiologia robotitzades, tres torres de cirurgia laparoscòpica d'última generació (2D i 3D) o un segon TAC d'alta precisió. També hem estrenat la remodelada Unitat d'Hospitalització 3.1 de l'Hospital Universitari de Vic. Un espai versàtil que permet atendre tant pacients convencionals com semicrítics o crítics, i amb unes grans prestacions a nivell de confort, accessibilitat i funcionalitat.

A més, hem avançat amb la inauguració de l’Àrea de Rehabilitació que donarà servei a tot el sud d’Osona, amb la creació de la Unitat Terapèutica del Dolor, la incorporació de noves tècniques o la millora de l'accessibilitat a l'HUV. La pandèmia també ens ha fet donar un gran salt en àmbits en els quals feia anys que treballàvem, com les TIC, la interconnexió dels sistemes d'informació o la coordinació entre hospitals.

El motor del coneixement

La docència, la recerca i la innovació són un motor de millora de la nostra organització a tots els nivells. Malgrat la pandèmia, aquest 2020 hem seguit consolidant el nostre rol d'Hospital Universitari amb les pràctiques dels estudiants de Medicina de la UVic-UCC, la coordinació de la Unitat Docent Territorial i la participació de 87 professionals com a professors universitaris. També hem participat en la formació de 77 residents, xifra que seguirà creixent gràcies a la incorporació de noves especialitats.

La nostra investigació també ha assolit un nou màxim històric, amb 73 projectes de recerca en actiu, i hem seguit avançant en la creació de l'Institut de Recerca i Innovació de la Catalunya Central, una aposta de futur que ens ha d'ajudar a potenciar encara més aquest vessant. En paral·lel, les noves necessitats generades per la pandèmia han estat una font contínua d'innovació en àmbits com el tecnològic o la teleassistència.

Implicats amb el territori i la comunitat

El 2020 ha estat un any totalment diferent en la nostra estreta relació amb la comunitat, doncs no s'ha pogut celebrar gairebé cap activitat cultural ni social. En canvi, hem rebut un enorme suport, en especial durant la primera onada, en forma de donació de material o avituallaments, aportacions econòmiques, la fabricació d'EPI, el voluntariat o el reconeixement a través d'aplaudiments, dibuixos o missatges.

L'exemple més clar d'aquesta solidaritat transversal ha estat el Pavelló Vic Salut. Amb els hospitals al límit, en només una setmana es va reconvertir l'equipament esportiu Castell d'en Planes en una extensió de l'Hospital Universitari de Vic amb capacitat per atendre fins a 160 pacients amb oxigen assistit. Un projecte que vàrem coliderar amb l'Ajuntament de Vic, amb la col·laboració de Metges Sense Fronteres, Primària, múltiples empreses i institucions de la comarca i desenes de voluntaris, el qual ha sigut reconegut per la IHF com una de les 100 millors iniciatives a nivell mundial per fer front a la pandèmia.

En aquest any ple de situacions i necessitats excepcionals, també han tingut un rol essencial els nostres més de 700 proveïdors i, de forma especial, la nostra empresa participada SAS, a través de la qual tenim contractats els serveis auxiliars.

Promoure la salut i el medi ambient

Treballem per minimitzar l'impacte ambiental que genera la nostra activitat. Una gestió que, enmig de les necessitats de la pandèmia, ha sigut molt complexa de dur a terme. S'ha consumit molt més material per a la protecció dels professionals, s'han generat molts residus Covid, i el fet de no poder recuperar l'aire als sistemes de climatització -per garantir els aïllaments- ha augmentat el consum energètic. Tanmateix, les aturades de l'activitat programada i el teletreball han comportat una reducció de consums i residus que ha compensat, o fins i tot superat, aquests increments.

La pandèmia ha estat una oportunitat per promoure la salut i la prevenció de malalties. A més de mantenir els principals programes comunitaris i de cribratge, hem multiplicat les accions per empoderar i conscienciar la ciutadania a través de la premsa, la televisió o les xarxes socials, així com els nostres professionals mitjançant els canals interns. En paral·lel, s'han desenvolupat iniciatives en Salut Mental i de millora de la informació per pal·liar l'impacte emocional derivat de la Covid entre pacients, familiars i personal sanitari.

Les persones, el nostre principal actiu

Els nostres professionals són l'element clau de tot el que fem. Per això, vetllem perquè treballin en un entorn saludable i segur, per la seva formació i desenvolupament, per millorar l'organització i per una bona comunicació i relació empresa-treballador, alhora que apostem per un lideratge participatiu i pel treball en equip i multidisciplinari.

Amb la convocatòria de 101 places, enguany hem donat continuïtat a la política per millorar l'estabilitat laboral i la captació de talent. Això ens ha permès millorar les condicions del personal propi i suplent i, alhora, incorporar una seixantena de nous professionals per cobrir l'increment d'activitat. Una altra tendència en auge és el lideratge femení: avui, un 57% de les direccions, àrees, serveis i unitats estan encapçalades per dones, tant a nivell assistencial com no assistencial.

Un projecte col·lectiu

Usuaris i familiars, professionals, però també estudiants, voluntaris, ciutadania, institucions, empreses, associacions de malalts, universitats, altres entitats sanitàries... Cuidar de la salut de les persones és un projecte col·lectiu, una responsabilitat en la qual sabem que no estem sols. Enguany ho hem vist més que mai.

Com a organització, hem d'evolucionar contínuament davant els reptes i oportunitats, tant presents com de futur. Uns reptes i oportunitats que passen per garantir la qualitat del servei que prestem, per orientar-nos a la comunitat i als pacients, per aplicar les millors pràctiques laborals o per fer compatible la nostra activitat amb la cura del medi ambient. Tot, assegurant un desenvolupament equilibrat a curt, mig i llarg termini.

Això és el que hem fet sempre, amb i sense la Covid. I ho fem amb vocació i entrega, a través dels valors que ens caracteritzen: la professionalitat, l'acolliment, el compromís i la creativitat. Gràcies a tots els que, d'una o altra manera, formeu part del CHV.