Presentació

El 2017 és especial per a nosaltres, doncs s’han complert 30 anys de la creació del Consorci Hospitalari de Vic. Per això, reunim en aquesta memòria el que hem fet al llarg de l'any i la nostra evolució en aquestes tres dècades. Una visió del que som i del que érem, per a la qual hem comptat amb el testimoni de les desenes d'institucions, entitats i associacions amb qui col·laborem per donar als ciutadans d'Osona la millor atenció a la seva salut.

Som una institució oberta, dinàmica i innovadora. Aquesta memòria n'és un reflex: aprofitem la tecnologia per explicar-vos de forma útil, amena, ben contextualitzada i 100% accessible el valor que aportem a la societat a nivell assistencial, per suposat, però també de coneixement i de responsabilitat social. Perquè són moltes les dimensions de la nostra activitat de les que hem de tenir cura.

Comencem el repàs amb una dada: 90.412 pacients únics atesos. Una xifra que creix any rere any i que suposa que més de la meitat dels habitants d'Osona i El Ripollès han passat, almenys una vegada durant l'any, pels centres del CHV. Però el repte no ha estat fer "més activitat", sinó fer molt bé allò que ens correspon com a hospital de referència, cercant la màxima qualitat, els millors resultats i la satisfacció dels nostres pacients.

Un aspecte crític que hem treballat ha estat la llista d'espera: enguany, hem reduït un 22,6% el temps mitjà d'espera per a una intervenció quirúrgica, i hem deixat dins els terminis de referència del CatSalut el 100% de la llista d’espera per proves i el 96,3% de la de visites. Un altre àmbit de millora han estat les Urgències, amb la remodelació integral de les instal·lacions de l'Hospital Universitari de Vic, la incorporació d’una cap de servei i una cap d’unitat de cures per reforçar-ne l'estructura operativa, així com l'inici de la renovació dels equipaments. Un salt endavant que repercutirà en la millora de l’atenció de les més de 60.000 assistències urgents que prestem cada any, i que hem pogut impulsar gràcies a l’aportació del CatSalut i també de diverses institucions i entitats d’Osona.

Per millorar l'experiència del pacient, hem impulsat mesures per fomentar el seu apoderament i per millorar la informació i la privacitat, alhora que estem introduint progressivament models d’Atenció Centrada en la Persona (ACP) que tenen en compte les seves circumstàncies, preferències i necessitats particulars. A nivell quirúrgic, hem seguit potenciant la cirurgia mínimament invasiva (l'índex de substitució per cirurgia major ambulatòria ja arriba quasi al 70%) i els programes que faciliten la recuperació postoperatòria.

Aquest 2017, també ha estat el de l'estrena de la Facultat de Medicina de la UVic. Un projecte en el que estem plenament involucrats i que marca un salt endavant en la nostra condició d'Hospital Universitari. Avui, tenim 48 professionals que imparteixen classes a les universitats de Vic i Girona, més 400 alumnes i 61 residents formant-se als nostres centres i participem en 51 projectes de recerca. Unes dades, les millors de la nostra història, que avalen l'aposta continuada per impulsar la innovació, la docència i la recerca.

En el vessant econòmic, ha continuat la lleugera recuperació amb un increment del 0,51 % dels ingressos per serveis prestats. Un augment en el que ha tingut especial incidència l'actualització de tarifes del CatSalut (d’un 0,63%, equivalent a 375.162 €), la millora de la concertació de l'Àrea de Salut Mental (377.375 €) i la dotació econòmica del programa de reducció de llistes d'espera (803.440 €). Optimitzar els recursos i garantir la sostenibilitat ha continuat sent una prioritat. Així, mentre que la millora de salaris i l'increment de plantilla ha augmentat un 5,5% les despeses de personal, les gestions per optimitzar els preus i les condicions en la compra de béns i serveis han permès reduir un 5,2% el cost dels aprovisionaments.

El bon ús dels recursos també ha guiat la nostra política mediambiental, amb millores significatives en el consum d'aigua i en la generació i tractament dels residus, si bé la climatologia -i el consegüent ús de calefacció i d'aire condicionat als centres- ha fet que s'incrementés el consum energètic.

La idea de la corresponsabilitat i del treball conjunt en la millora de la salut és la base de la nostra intensa relació amb la comunitat. Enguany, hem renovat o iniciat la col·laboració amb una trentena d'entitats, associacions de malalts i ONG. Això s'ha traduït en l'organització de desenes d'activitats als nostres centres i en la participació en una gran diversitat de projectes col·laboratius o solidaris. Enguany, també hem intensificat la promoció de la salut amb l'emissió de vídeos a les sales d'espera, l'organització d'activitats educatives amb pacients i usuaris i a través d'una estreta col·laboració amb els mitjans de comunicació, mentre que la Xarxa Internacional d'Hospitals sense Fum ens ha atorgat la seva màxima distinció (Medalla d’Or) per la nostra lluita contra el tabaquisme.

Els nostres professionals són el millor patrimoni que tenim. Aquest any, hem incrementat la plantilla mitjana en 17 persones i s'han convocat 127 places, més del doble que l'any anterior. Aquest escenari ens ha permès atraure nous professionals, incorporar personal suplent a la plantilla, millorar les condicions laborals i l'estabilitat, i facilitar la mobilitat i la promoció interna. És un cercle virtuós: les persones que treballen al Consorci són l'element clau de tot el que fem; cuidem d'ells perquè ells cuidin als altres.